Zabytkowa Huta Żelaza w Chlewiskach oddział Narodowego Muzeum Techniki w Warszawie
Godziny otwarcia
wtorek - niedziela 10:00-18:00
Dla zwiedzających do 17:00
Ceny biletówNormalny: 10 zł
Ulgowy: 6 zł.
Bilet grupowy : pow. 10 osób 5 zł
Zabytkowa Huta Żelaza w Chlewiskach
Obiekt obejmuje zespół wielkopiecowy wybudowany przez Francuskie Towarzystwo Metalurgiczne w latach 1882-1892, w którego skład wchodzi wielki piec (produkował 13 t surówki na dobę), trzy prażarki rudy, wieża wyciągowa (tzw. gichtociąg wodny) oraz warsztat mechaniczny. Piec ten działał aż do 1940 r. (produkcję wstrzymali Niemcy) jako ostatni w Europie Środkowej tego typu obiekt pracujący w oparciu o węgiel drzewny.
Niezbędną do produkcji rudę uzyskiwano z szybów i kopalń rozrzuconych po okolicy, głównie w rejonie Skłobskiej Góry, skąd dowożono ją kolejką wąskotorową, a za opał służył węgiel drzewny otrzymywany na drodze zwęglania drewna w najbliższej okolicy.
WYSTAWY
Najbardziej popularne samochody i motocykle XX w. Najbardziej popularne samochody i motocykle XX w. - to wystawa prezentująca zarówno pojazdy z lat 20. XX w. takie jak: Tatra 57, Citroen BL 11, ale również przedwojenne Polskie Fiaty 508, a także pojazdy młodsze: Syrena prototyp z 1955 roku i Warszawa 223 Kombi. Ekspozycja zawiera ponad dwadzieścia pojazdów polskich i zagranicznych. Uzupełnieniem kolekcji jest kilka motocykli a wśród nich m.in. Junak M10 czy SHL M04.
Wystawa maszyn do obróbki metalu.Wystawa unikalnych w skali kraju zbioru maszyn do obróbki metalu tj.: frezarek, wiertarek, pras śrubowych. Szczególnie ciekawym eksponatem jest prostownica do luf karabinowych, z końca XIX i początku XX wieku. Na wystawie prezentowane są wyroby takich znakomitych firm polskich jak: Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski w Poznaniu, Państwowe Wytwórnie Uzbrojenia - Fabryka Karabinów w Warszawie, Towarzystwo Akcyjne J. John w Łodzi, oraz firm angielskich, niemieckich, amerykańskich. Na wystawie tej znajduje się przeszło 50 ciekawych eksponatów wartych obejrzenia.
Atrakcje Jedyny zabytkowy wielki piec hutniczy opalany węglem drzewnym w Polsce (rzadkość europejska).
Urządzenie służące do transportu materiałów wsadowych do wielkiego pieca, mieszczące się w tzw. wieży wyciągowej, która działała dzięki przepompowywaniu wody.
Z górnego pomostu tej wieży wspaniały widok na obiekty zabytkowej huty oraz okolicę.